top of page

Elke Recruiter is een DJ

Vroeger, toen ik nog geen grijs haar had, werkte ik in de Malle Babbe. De Malle Babbe was destijds de foutste kroeg van Leiden en omstreken. Alle bevolkingsgroepen waren elke vrijdag aanwezig en hadden zin om het weekend te vieren. Via mijn zwager werd ik op mijn 18de de huis DJ (DJ. AI) en een belangrijke voorwaarden van mijn arbeidsvoorwaarden was dat ik pas mocht stoppen met "plaatjes" draaien als ik genoeg "alcoholische versnaperingen" had genuttigd en dit rond een uur of vier aftopte met een broodje shoarma van de kiboets op de Steenstraat in Leiden.


De onderzoeksfase Ik wist helemaal niets van DJ zijn toen ik begon. Ik deed maar wat en dat was te merken in de kroeg. Er hing geen sfeer. Mensen keken elkaar verbaasd aan als ik weer een slecht nummer draaide en het bier sloeg letterlijk dood rond een uur of kwart over 12.


Toch vond ik het geweldig dat wanneer ik een "streak" van 4 nummers achter elkaar mixte dat er dan wat heupjes begonnen te bewegen om het vervolgens keihard te verpesten met een overslaande beat of een verkeerd nummer. Ik vond het fantastisch om het mensen naar de zin te maken. Ze te zien met een glimlach van oor tot oor en mij stinkend van de alcohol tegen sluitingstijd omhelsde voor de fantastische avond.


Na een half jaar kreeg ik steeds iets meer gasten en leerde ik langzamerhand de avond op te bouwen. Mensen bleven langer hangen in de kroeg en de fooien namen zichtbaar toe. De omzet verdubbelde van de kroeg en de kroegeigenaar was zichtbaar blij met me.


Van Hazes naar de Vengaboys

Na een jaar had ik inmiddels echte vaste klanten. Ik had onderzoek gedaan naar wat mijn gewenste doelgroep leuk vond. Onze gewenste doelgroep waren mensen van het Kamp in Leiden. (ja ik weet het, heel fout) Maar deze doelgroep had geld, gaf goed fooi en als zij er waren, was er nooit narigheid, omdat buitenstaanders dit simpelweg niet in hun hoofd haalden.


Ik wist dat wanneer ik Hazes, Wolter Kroes, skihut CD's en het feestteam in combinatie draaide met een beetje Klubbheads, DJ Jean, Vengaboys en Milk inc (Walk on Water) dat ik deze doelgroep al snel op de tafels had. Toen ik dit besefte werd ik steeds succesvoller en draaide ik gericht dit soort muziek. Ik zag hoe euforisch, enthousiast en betekenisvol dit was. Je zag vriendschappen en relaties opbloeien en hoorde in de stad, dat de "Malle Babbe" de place to be was.


Ik deed gewoon mijn werk en vond het destijds een eer om te mogen draaien,


What the f*ck heeft dat nou met Recruitment te maken?

Ik zit nu 17 jaar in het recruitment vak en de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat zo veel recruiters op de een of andere manier DJ zijn.


Hoe dat komt? Ik denk dat je als DJ en Recruiters het jouw doelgroep naar de zin wil maken. Je wil ze thuis laten voelen en met een BIG Smile laten werken. Je wilt de doelgroep iets geven en betekenisvol zijn. Bovendien wil je een glimlach cadeau krijgen en horen dat je betekenisvol bent. Niet elke dag is hetzelfde en flexibiliteit en creativiteit staat hoog in het vaandel.


Oproep

Ik zou het leuk vinden als iedereen die iets met Recruitment doet in combinatie met het maken van muziek (in welke vorm dan ook) dit in de reacties op Linkedin deelt.



24 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page