Vorige week sprak ik een ondernemer met grootse plannen. Deze ondernemer, (een echte vak idioot) ontwikkelde samen met zijn team(pje) software voor bakkerijen, waardoor bakkerijen real time weten welk broodartikelen zij over de winkels hebben liggen.
Hij wil graag groeien met zijn organisatie en heeft alle goede intenties om deze groei in te zetten. Zo is hij zelfstandig zijn zoektocht gestart naar een .NET developer en doet zijn uiterste best om talenten te vinden.
Bij de bakker vind je geen biefstuk:
Deze ondernemer had net veel geld, energie en tijd gestoken in het Indeed platform. Net zoals je bij een bakkerij geen biefstuk haalt, vind je op Indeed geen .NET Developers. commercials laten zien dat developers te vinden zijn op Indeed, maar dit zijn niet de developers die je in jouw organisatie wil hebben. (Uitzonderingen daar gelaten)
Hij baalde van de uitkomst, dat hij besloot een partij in te schakelen die het gouden ei en de heilige graal had, maar na duizenden euro's verder kwamen ze helaas niet met resultaat.
Momenteel is hij aan het twijfelen om zijn werkzaamheden in lage lonen landen onder te brengen (outsourcing), maar merkt vaak dat de kwaliteit en eigenaarschap achterloopt, waardoor ook deze stap niet de juiste voor hem lijkt.
Spagaat
Wanneer ik bovenstaand verhaal hoorde beginnen mijn handen te jeuken. Mijn hele lichaam schreeuwt om hem uit de brand te helpen. Het liefst zou ik deze meneer gratis en voor niets op weg willen helpen, zodat hij weet waar hij moet beginnen. Hij hoeft geen zaken met mij / ons te doen, maar het zinloos over de balk smijten met geld, vind ik zo zonde, dat ik hem wil behoeden van nog meer slechte beslissingen.
Aan de andere kant ben ik een ondernemer met 2 man personeel en waarbij ik de verantwoordelijkheid heb om ze salaris te geven. Continuiteit is dan ook essentieel om dit te kunnen blijven doen. Deze week zal ik hem bellen. Ik wil hem hoe dan ook helpen, maar op welke manier, moeten we dan samen bepalen. Soms werkt zo'n gesprek al om iemand op weg te helpen en hem een goede zet te geven.
De onderzoeksfase in ons proces
Onze eerste 2 stappen van het 8 stappen proces gaan precies hierover. Veel en goed onderzoek doen naar waar de doelgroep zit is essentieel. Hierin duiken we diep met de vacaturehouder in de vacature. Tijdens deze gesprekken krijgen we alle informatie over de vacature, de organisaties, ontvangen we de USP's van de rol en houden we een spiegel voor hoe bepaalde "gekke" eisen de drempel verhogen.
Daarna doen we onderzoek naar de rol: Waar zit de doelgroep? wat vind de doelgroep belangrijk in het werk dat ze doen? op welke platformen zit de doelgroep en op welke manier wordt de doelgroep graag benaderd.
Vaak wordt er namelijk veel geld besteedt aan wervings oplossingen, zoals Indeed, of veel geld aan advertenties gespendeerd, terwijl deze oplossingen dan niet het verschil maken.
Oproep:
Ben je dus op zoek naar personeel? Doe dan flink onderzoek! Wij van WC eend adviseren natuurlijk WC eend, dus heb je vragen of kom je er niet uit, bel gerust.
Groetjes
Djai
Comments