13 juli 2021 ben op de webinar gekomen van de intelligence group! Het betrof een zomerupdate van de intelligence Group. Persoonlijk vind ik de updates van de intelligence group altijd zeer goed. Ik ben gek op data en toevallig kunnen zij dat heel goed. Zelf heb ik geen aandelen oid van de intelligence group, maar als je naar de zorgvuldigheid kijkt van de data en de gedrevenheid van de groep, dan word ik daar blij van.
Hierbij wat slides die mij zijn bijgebleven: Door de vaccinatie / vakantie modus is er weinig arbeidsmarktactiviteit. De verwachting is dat we in september (dus na de vakantie) er meer beweging komt. Men heeft na kunnen denken over de carriere en bijna iedereen zal gevaccineerd zijn.
Recruitment zet stapje terug
Wat ook opviel is het feit dat recruitment in het algemeen een stukje terug is gegaan qua kennis. Er is minder geinvesteerd in de eigen recruiter en Interim zzp-ers hebben minder geinvesteerd in zichzelf. Zelf denk ik dat dit deels komt door de onzekere tijd waarin we leven. Maar een groot deel ligt hem ook in de hoge vraag die recruitment op dit moment krijgt. "het lullen maar poetsen" tijdperk is letterlijk aan de gang en tijd om te trainen is er niet. Ook denk ik dat mensen kritischer zijn in hun prive/werktijd. Werktijd en privétijd zijn voor veel recruiters met elkaar versmolten. Ze zetten om 8:00 uur de laptop aan ,voelen de druk om vacatures in te vullen en om 17:00 uur ziet men scheel van zijn/haar laptopscherm. Ik merk dat men om mij heen "beeldschermmoe" is en heel blij is als ze eindelijk offline kunnen zijn. Dit gaat naar mijn mening ook ten kosten van de online webinars en trainingen.
Van post & Pray naar specialismes en automatisering
Een belangrijk iets dat werd genoemd was de verschillende fases professionaliteit waarin een organisatie kan zitten als het gaat om Recruitment.
Er zijn bedrijven die aan "Post & Pray" doen, oftewel vacature uitzetten en wachten. Andere doen weer aan "Post & Pray in combinatie met een stuk Arbeidsmarktcommunicatie". Deze manier van recruitment is passief en gedeeltelijk ad-hoc. Wanneer je een recruiter inschakelt en aan sourcing doet ga je al wat proactiever en strategisch de markt op. Zeker als je dit koppelt aan een informatie die naar boven komt zoals "cost per hire", Doelgroepscan of een conversieratio en deze inzichtelijk maakt.
Automatiseer alles wat je kunt automatiseren
De druk op recruitment is momenteel zo hoog dat je het beste kunt laten doen waar ze goed in zijn, namelijk recruiten. Bij veel organisaties is het nog altijd zo dat 1,5 dag van een werkweek een recruiter bezig is met administratie. Een rapportje hier, een status update daar en dat alles helpt niet. Advies hierin is dus, bekijk eens kritisch jouw proces en de administratieve processen die daarbij horen. Wanneer je zaken kunt automatiseren, doe dit en bespaar tijd!
Comments